Når hjertet taler…..
Jeg må sige, at jeg ikke et øjeblik havde forestillet mig, at jeg skulle blande mig i debatten vedrørende afstemningerne i Sdr. Vissing og Voerladegård sogne.
Nix – ikke et sekund.
Men det er svært at holde sig ude, jeg er tvivler!! Mit hjerte vil uden betænkning til Skanderborg, for det er her, jeg har den største tilknytning. Når jeg tænker Bilka – tænker jeg samtidig Århus, når jeg tænker bytur i Horsens – tænker jeg heldagsudflugt. Jeg har også læge i skanderborg og bruger biblioteket.
Alt det hører jo ikke op, fordi vi kommer til Ny Horsens, men min bekymring for at sognene bliver skilt overdøver nogle gang mit hjerte og så tænker jeg, at selvfølgelig må vi til Horsens – men jeg kan ikke komme på en eneste ting, der knytter mig den vej – desværre.
Det skulle da lige være min mor – men hun flytter til Voerladegård i løbet af sommeren, så….
Jeg tror ikke, jeg er alene – jeg tror, vi er mange, der med hjertet vil til Skanderborg – men er bekymrede for, hvad der skal ske, hvis vi mister legekammeraten Sdr. Vissing.
Jeg var til et af de utallige møder, der er blevet holdt og der var en deltager, der rejste sig og spurgte: ”Hvad har vi i Sdr. Vissing gjort, siden i ikke vil være sammen med os?”
I HAR IKKE GJORT NOGET – vi vil så gerne være sammen med jer, vi ville - hvis vi kunne bestemme - slæbe jer med til Ny Skanderborg bare for at være sammen med jer. Der skal ikke herske tvivl om, at det vil blive en blandet fornøjelse, hvis Sdr. Vissing på onsdag vælger Ny Horsens og vi i Voerladegård vælger Ny Skanderborg. Det vil blive en glædens dag, men med en betragtelig mængde malurt i bægeret.
En fugl i hånden er bedre end ti på taget, er der et gammelt ordsprog, der siger. Man kan være enig eller uenig. Jeg er uenig – drømme og visioner er roden til alt fremskridt og det ser man overalt, hvor man kommer frem. De mennesker, der stiller sig tilfredse med det, de har og det, de er, kommer ingen vegne, derimod de mennesker, der siger, at det de har er godt, men at de gerne vil have noget bedre – se de rykker.
Jeg plejer at sige til mine børn, at det er når tingene er svære og man skal tænke over dem, at man lærer noget – det er her, man bliver bedre.
Jeg vil gerne blive bedre SAMMEN med Sdr. Vissing og jeg vil gerne til Ny Skanderborg, for jeg tror, at ti fugle på taget kan blive til mere end en fugl i hånden.
Det var med undren, at jeg i et læserbrev forleden kunne få den opfattelse, at VIF gerne så, at vi stemte for Ny Horsens med den begrundelse, at Brædstrup havde behandlet VIF godt og sobert i de år der var gået. Jeg undrede mig – og spurgte mig lidt for og fik det svar, at VIF under ingen omstændigheder ville blande sig i debatten, for meningerne er delte. Det synes jeg er betryggende, for det ville være grumt for mig som Ny Skanderborg tilhænger og instruktør i VIF at lægge navn til en Ny Horsens kampagne, som jeg i øvrigt finder mindre sober.
I øvrigt vil jeg for god ordens skyld lige nævne, at jeg finder argumentet om Brædstrup kommunes gode behandling af VIF ud af trit med virkeligheden, idet det som bekendt er Ny Horsens vi skal stemme om…
Ydermere er tilskudsordningen i Brædstrup kommune til idrætsforeningerne mere i tråd med Skanderborgs end med Horsens. I Horsens gives tilskuddet som haltimer og det er jo noget der fungerer rigtig godt, når man er i byen – men jeg ville da finde det problematisk at slæbe alle Tomsere ogTunlere til Horsens (eller til Brædstrup) bare for at få del i tilskuddet. I Skanderborg – som er en landkommune på linie med den nuværende Brædstrup kommune – ved man godt, at en sådan tilskudsordning ikke kan fungere. Man kan jo ikke rende rundt og bygge haller alle vegne (selvom det ville være dejligt). Så de har et %-vist tilskudssystem, som det vi kender.
Nu hvor vi er ved Horsens, så kommer der her lige en lille strøtanke, som jeg har tænkt nogen gange i den forløbne tid.
Et af argumenterne for at stemme Ny Horsens er besynderligt nok, at de har et landsbyråd og det har de ikke i Skanderborg. Det, der undrer mig, er at der ikke er nogen, der har opdaget, at det er, fordi der i Skanderborg ikke er behov for et landsbyråd – for pokker, hele Skanderborg kommune består af landsbyer, selvfølgelig har de ikke brug for sådan et organ. Horsens er en meget stor by og der er for nuværende ikke ret meget plads til rigtige landsbyer – og DET er vi jo - så selvfølgelig har de brug for et landsbyråd.
Jeg ser behovet for et landsbyråd som en rød advarselslampe og ikke nødvendigvis et signal om hvad Ny Horsens ville være dygtige til i fremtiden.
Men det skal i selv dømme om og jeg tror, at når den er tænkt igennem vil flere kunne se, at der kunne være noget om snakken.
Det må da være tydeligt for enhver, at Skanderborg kommune har stor erfaring i at drive en kommune, der mestendels består af så små byer, at de knapt er på landkortet. Man kan jo tjekke det nærmeste Danmarkskort, hvis man er nysgerrig.
Jeg vil ikke vælge Sdr. Vissing fra, jeg vil vælge BÅDE Sdr. Vissing OG fremskridtet TIL. Men Sdr. Vissing er nødt til at give mig lov til det og det beder jeg så mindeligt om, at de vil.
Jeg vil også vælge visionerne til – det er kun fantasien, der sætter grænser. Kunne det ikke være hyggeligt med færgefart til Ry???
I forhold til sundhedsvæsenet kommer der to sygehusafdelinger, som har særlig ekspertise i ældres sygdomme – men de er foreløbig planlagt til at ligge i Kolding eller Fredericia. Så er det altså nemmere at tage til Skejby eller Århus sygehus for at besøge sin gamle mor eller bedstefar. Så har vi godt nok Brædstrup sygehus tæt på, men der er ingen, der kender morgendagen og der vil ske ændringer i Brædstrup – nogle af dem er i gang, men vi kender ikke det fulde omfang endnu og kommer ikke til det før om lang tid.
De ældre i Sdr. Vissing og Voerladegård er med rette bekymrede over, hvilke ændringer der sker for dem. Jeg forstår deres bekymring og kan kun give dem ret. Men vi kan ikke spå om morgendagen – blot kan jeg sige, at jeg med min bedste vilje ikke kan forestille mig, at en Ny Skanderborg kommune fra dag til dag vil formene de ældre adgang til de faciliteter, de har benyttet sig af i årevis og dermed skille dem fra deres netværk – der vil - med al sandsynlighed - blive i værksat forskellige overgangsordninger, således at ingen føler sig dårligt behandlet eller på anden måde lider overlast – det er jo ikke en ny Berlinmur vi bygger…
Visionerne kunne med rette også komme ind her for stadigvæk må vi huske på at Skanderborg har erfaring med landdistrikter og det ville da være dejligt hvis man kunne forestille sig et kombineret ældre/sundhedscenter i Sdr. Vissing til glæde og gavn for os alle, hvorfor egentlig ikke…..
Jeg har bevidst valgt ikke at tage skolerne med i mit indlæg og det er fordi det er jo det der for mig er svært – jeg mener – som jeg har gjort hele tiden – at for at have en chance i en ny storkommune skal skolerne have fælles adminstration og fælles ledelse. Det kræver at Sdr. Vissing giver mig lov til at vælge dem TIL og bestemt ikke fra.
På et af møderne blev tilflyttere spurgt om hvorfor de flyttede herud. Mange svarede på grund af skolerne. Vi flyttede herud fordi det var tæt på Skanderborg og huspriserne var overkommelige. Men vi er jo som alle andre interesserede i at vores hus stiger i værdi henaf vejen (se det er det med at få det bedre end man allerede har – igen) og måske sælge med fortjeneste, så vi kan købe noget det ville passe lidt bedre i størrelsen til 5 personer. Jeg tror bare ikke at vores hus vil stige i værdi ved at komme til Ny Horsens, for så er der ikke nogen i Århus og omegn, der ved det er til salg og hvem vil flytte herud fra Horsens – for det føles langt væk. Til gengæld tror jeg på det den anden vej – for det var på den måde vi valgte at købe hus herude i første omgang.
Nå ja jeg er stadig tvivler – mit hjerte råber Skanderborg, men for mig er det vigtigste at vi holder sognene samlet. Men hvis jeg stemmer Ny Horsens har alle dem med fuglen i hånden og de små visioner vundet og det kan jeg næsten ikke bære.
Så derfor lad os hjælpe hinanden og gå hånd i hånd til Skanderborg og være opstemte over alle de nye muligheder vi på den måde kvit og frit får forærende.
Med venlig hilsen
Pernille Dam Hansen
Maskedal 18, Dørup
8660 Skanderborg
|